Kinderknutsels opruimen

Een vraag die ik regelmatig van jullie krijg is; wat doe ik met al die kindertekeningen in huis? Heel begrijpelijk, want zeker als ze naar de kleuterschool gaan, werken die creatieve handjes overuren om de mooiste creaties te maken: krokussen gemaakt van een keukenrol, koningsdag-kroontjes, ingekleurde zeemeerminnen, handjes in primaire kleuren op een kartonnen hartje gedrukt, een sleutelhanger van wijnkurken gemaakt…..de lijst gaat eindeloos door. Zeker die eerste creaties waar ze zelf zo trots mee thuis komen, zijn het koesteren waard.

Clusteren is key

Maar….we kunnen nou eenmaal niet alles bewaren. Dus hoe zorg je nou dat je een juiste balans vindt tussen hun creaties en jouw ruimte? Voor mij werkt het heel goed om het te clusteren, dus niet overal door het huis knutsels aan de muur, maar op 2 plekken bij elkaar geëtaleerd. Lees hier in mijn vorige blog hoe je dat creatief en stijlvol kunt doen.

En als het dan tijd is om de knutsels te vervangen voor nieuw werk of gewoon even leeg te laten, treed HET SYSTEEM in werking:-). Zie hieronder mijn stappenplan:

De 7 stappen om die kinderknutsels op te ruimen

Stap 1 – het kunstwerk is binnen!

Kind-lief is trots thuisgekomen met zijn nieuwste interpretatie van een verliefde Kikker. Deze moet zeker in het zicht getoond worden, hij is zo mooi. Maar, diezelfde week heeft ie ook 4 andere tekeningen gemaakt, die iets minder boeiend zijn. De Kikker tekening hang ik, waar zoon bij is, aan de wand. De andere tekeningen heb ik quasi nonchalant op het aanrecht laten liggen. Die avond (als ik mijn avondrondje maak door de woonkamer), pak ik de 4 tekeningen op en doe ze in de kunstbak.

Stap 2 – de kunstbak; een tijdelijke bewaarplek

Mijn kunstbak staat in de woonkamer. Heel toegankelijk, maar uit het zicht en ik kan er toch makkelijk iedere week bij om de creaties in te bewaren die niet aan de wand zijn gekomen. Ik gebruik hiervoor de IKEA BULLIG doos, die bovenop mijn boekenkast staat. Om het esthetisch op orde te houden, staat er direct naast van dezelfde serie een wat lagere variant (daar bewaren we de houten treinset in).

Een keer per maand pak ik deze bak/doos erbij en bepaal ik wat ik wel en niet wil bewaren. Dan kijk je er vaak met een frisse blik na en kun je veel kritischer zijn op de werkjes. Let er wel op, dat iedere creatie een naam en productiedatum krijgt, voordat je het in de bak legt. Anders, weet je dat later echt niet meer.

Stap 3 – halfjaarlijkse kunstschoonmaak

Een keer per half jaar verzamel ik alle kunstwerkjes uit de kunstbak en archiveer ze. Ieder kind heeft zijn eigen grote IKEA SAMLA bak op zolder staan, met daarin tabbladen voor ieder schooljaar. Allemaal geïnspireerd op deze site. Hierin archief ik hun werk, een keer per half jaar. Als ik alle kunstwerkjes uit het hele huis op 1 plek heb verzameld, ga ik aan de slag met stap 4.

Stap 4 – categoriseren

Ik verdeel alle werkjes onder in drie stapels: voor ieder kind een eigen stapel. Terwijl je de stapels maakt, zal je opvallen dat je al heel veel gewoon weg kunt gooien; half afgemaakte tekeningen uit restaurants (die ze zelf alweer zijn vergeten), tekeningen die ze niet zelf hebben gemaakt (“mama, wil je me helpen met het inkleuren van zijn oren….en de rest?”), eindeloze hoeveelheden geknipte stukjes papier (ze heeft net leren knippen) of knutselwerkjes die kapot zijn gegaan door gebruik of verkeerd bewaren. Vergeet niet een stevige, grote vuilniszak  naast je neer te zetten. Dit ruimt lekker op!

Stap 5 – doel van het bewaren?

Dit is een stap die we vaak overslaan, maar die cruciaal is voor de volgende stap. Waarom bewaar je de creaties? Is het voor jezelf? Voor als je kinderen straks uit huis zijn? Blader je dan door zo’n kist met creaties, zodat je kunt terugdenken aan de tijd dat ze nog niet zelf hun schoenen konden aandoen? Of bewaar je ze voor het kind zelf? Heb je wellicht de intentie om de bewaarde creaties mee te geven als hij/zij uit huis gaat? Denk hierbij terug aan je eigen jeugd? Wat had jij fijn gevonden dat je ouders deden met jouw creaties? En wat zou je zelf graag willen? Als je dit eenmaal voor ogen hebt, is de volgende stap makkelijk te doen!

Stap 6 – keuzes maken

Want, nu is het crunch time! Met je net geformuleerde doel in het achterhoofd, blader je door de stapels heen die je per kind hebt gemaakt. Pak ieder kunstwerk beet en kijk er kritisch naar: symboliseert dit een moment in zijn leven (hij leerde net schrijven), word jij of je kind (afhankelijk van je doel) er heel blij van of heb je al veel van dezelfde soort creaties. Een voorbeeld van dit laatste punt, zijn de dino tekeningen bij ons thuis. Mijn zoon is dol op dino’s en kan soms binnen een maand wel 10 tekeningen maken van dino’s. Ze lijken allemaal een beetje op elkaar, maar je ziet dat ze steeds een stukje realistischer worden. Hoe leuk is het, om bijvoorbeeld de eerste en de laatste te bewaren. De rest er tussenin kan ik weggooien, die lijken allemaal een beetje op elkaar. En vergeet niet; volgende maand volgen er weer 15 dino tekeningen:-).

Stap 7 – breng een systeem aan

Goed, je hebt nu per kind een stapel creatie die je echt graag wilt bewaren. Nu zijn er een aantal manieren om deze te bewaren, namelijk:

  • gebruik een app, zoals ARTKIVE of Friddo om de werkjes te fotograferen en er een boek van te maken. Dit vraagt wel wat discipline omdat je het moet bijhouden, wil het later een volledig verhaal vertellen. Volgens mij kan het ook best kostbaar worden als je dit consequent wilt doen.
  • je kunt ook zelf een fotoboek maken, door van alle kunstwerken een foto te maken en deze te laten afdrukken als digitaal fotoalbum.
  • gebruik een showmap of bewaarmap op A3 formaat en gebruik 2 insteekhoezen per jaar om de knutsels in te bewaren. Plak wel een sticker op de insteekhoes, waarop je het jaartal schrijft. Zo blader je door een mooi verloop van creaties heen, over de jaren.
  • een harmonicamap is ook heel handig om de knutsels in gelabelde mappen te bewaren. Let er wel op dat ie groot genoeg is, bij voorkeur a3 formaat, want dat is de afmeting die ze vaak mee naar huis krijgen.
  • een bak met hangmappen, waarin je per jaar of per kind een aantal kunt verzamelen. Let er wel op dat je alles op A3 formaat koopt, anders passen die grote tekeningen er niet in.
  • verder zijn er nog een aantal klassieke manieren, zoals een groot papieren plakboek of een multimap met showhoezen.
  • maak een bewaarbox per kind, waar je ook andere dingen bewaart zoals een eerste rompertje of tandjes.

Maar, als je op zoek bent naar iets minder bewerkelijk, kun je de creaties natuurlijk ook gewoon in een doos bewaren. Gewoon een doos zoals de afsluitbare, grote, functionele IKEA SAMLA doos. Een label erop met de naam van je kind en achterop ieder kunstwerkje schrijf je de datum dat het is gemaakt. Ik ben groot fan van deze manier omdat ik zelf heel erg houd van papier houdt, zeker als het wat ouder is, dan kraakt het zo lekker in je handen. Een mooie tussenweg is om de bak in te richten met tabbladen, zoals hierboven bij het punt over de hangmappen.

Wie helpt er mee?

Rest nog de vraag of je dit zou moeten doen met of zonder je kinderen. Tja….pedagogisch verantwoord zou denk ik zijn, met kids, maar dan duurt het wellicht wel iets langer. En of je dan zelf helemaal tevreden bent met het resultaat, is ook een onzekere factor. Kern van de vraag moet zijn; voor wie bewaar je de werkjes? Voor jezelf of voor je kids? Het antwoord op die vraag, maakt ook gelijk duidelijk of je het met ze samen moet doen.

Zet ‘m op en have fun doing so! Ciao,

Eva.

 

Een gedachte over “Kinderknutsels opruimen

Laat me weten wat je ervan vindt, ik ben benieuwd!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.