Module 1 – welkom

Bekijk eerst de video hierboven, eventueel kan je daarna hieronder alles nalezen. Veel plezier!

Welkom
In deze negen modules ga ik je uitleggen hoe zelf je huis kunt opruimen en krijg je tussendoor opdrachten om mee aan de slag te gaan. Na module 3, module 5 en module 9 spreken we elkaar via ZOOM om jouw voortgang en vragen te bespreken. Heb je het formulier al ingevuld om deze drie ZOOM calls in te plannen? Doe dat dan alsjeblieft eerst, voordat je verder gaat.

Waarom opruimen?
De laatste jaren is er steeds meer aandacht voor het opruimen van je huis. Dankzij Marie Kondo en succesvolle Amerikaanse bedrijven als The Home Edit, is er online een hele community rond opruimen ontstaan. Deze behoefte gaat natuurlijk verder dan alleen een opgeruimd huis, het geeft je namelijk ook een opgeruimd gevoel in je hoofd, als alles in je huis een vaste plek heeft. Onderzoek heeft aangetoond dat we minder stress ervaren als het thuis opgeruimd is. En dat is de grootste winst die je haalt uit het opruimen van je huis; je kunt daar meer rust ervaren en dus meer open staan en genieten van de dingen waar jij je tijd aan wilt besteden. Uiteraard is het wel heel belangrijk om je huisgenoten deelgenoot te maken van je plannen. Want, je hebt hen nodig om het blijvend opgeruimd te houden. Maar, daarover meer in module 8.

Mijn naam is Eva Kolk. Ik ben officieel Marie Kondo Consultant en Opruimspecialist. Ik kom bij mensen thuis door heel Nederland om hun huis blijvend opgeruimd te maken. Deze cursus heb ik ontwikkeld voor mensen zoals jij die heel goed zelfstandig aan de slag kunnen. Die weten wat ze willen veranderen en daarvoor alleen een stappenplan en inspiratie nodig hebben. Dus, welkom!

Cursus methode
In deze cursus voeg ik mijn Marie Kondo kennis samen met mijn eigen werkwijze. Mijn opruimmethode van de drie magische O’s. Een opgeruimd huis is natuurlijk niet iets magisch, het is het resultaat van veel inzet en geduld. Maar, deze drie O-woorden samen, voelen voor mij wel een beetje magisch: Opruimen, Organiseren en Onderhouden. En kunnen zelfs iets magisch creëren. Want, gecombineerd zijn ze dé weg naar een opgeruimd huis. Dit is hoe het werkt!

Ieder opruimproject bestaat uit drie fases:

  1. Fase 1 gaat over Opruimen. Het woord opruimen wordt vaak gebruiken voor alles wat we in deze cursus gaan bespreken. Maar, het gaat eigenlijk alleen over het eerste gedeelte: het gedeelte dat je keuzes gaat maken over wat je wilt houden. Wat wil ik houden en wat mag er weg? Waar word ik blij van en wat past bij mijn levensstijl en wensen voor dit huis? Of zoals Marie Kondo dat zegt: wat ‘Sparks Joy’ voor mij? Wat geeft mij vreugde?
  2. Fase 2 gaat over Organiseren. Nu je weet wat je wilt houden, kun je gaan kijken hoe je die spullen het beste kunt organiseren in je huis. Waar horen de spullen en hoe kun je ze het best opbergen? Heb je nieuwe bakken nodig of heb je nog opbergers die je kunt gebruiken? Werkt die kast nog goed of is die aan vervanging toe? Gebruik je labels op alle bakken of juist liever niet? Organiseren is een belangrijke fase om je huis blijvend opgeruimd te houden.
  3. Fase 3 gaat over Onderhouden. Dus, als alles in je huis uitgezocht is en georganiseerd, is het aan jou en je huisgenoten om het opgeruimd te houden. Welke huisregels moet je met jezelf afspreken om je huis opgeruimd te houden? Welke afspraken maak je met elkaar? Meer daarover straks in module 8.

Opruimen per onderwerp
In deze cursus gaan we dus alle ruimtes van je huis opruimen aan de hand van deze drie fases: OPRUIMEN, ORGANISEREN en ONDERHOUDEN.

We hanteren daarvoor de volgorde van Marie Kondo. We ruimen niet op per kamer, maar per onderwerp. We beginnen straks met Kleding, dan Boeken, dan Papier, vervolgens alle overige spullen in je huis. En tenslotte de sentimentele dingen.

We beginnen straks met de categorie kleding omdat je daar vaak veel keuzes in moet maken. En hoe vaker je een keuze maakt, hoe beter je voelt of je het wilt houden of niet. Het is net als het trainen in de sportschool. Hoe vaker je dat gewicht oppakt, hoe sterker je armen worden. Dus, hoe vaker je jezelf de vraag stelt ‘word ik hier blij van?’, ‘wil ik dit houden?’, hoe beter je die keuze kunt maken. En met kleding moet je die vraag veel stellen. Daarom, starten we met kleding.

En als je alle stappen voor kleding hebt afgerond, ga je door naar de volgende module en herhaal je dezelfde stappen voor je boeken. Als je die weer af hebt, ga je door naar de volgende module; je papieren. Als je die weer af hebt, ga je door naar alle andere spullen in huis en tenslotte als je al die categorieën hebt uitgezocht, dan kun je in de laatste module aan de slag met je sentimentele spullen. Dus, pas verder gaan naar de volgende categorie en module als de vorige is afgerond. Zo zijn de modules opgebouwd.

En alles wat sentimenteel voelt en wat je tussendoor tegenkomt, mag je even apart zetten in een krat of doos tot we bij het einde zijn. Want, die spullen gaan we pas aanpakken in module 7, als je al het andere hebt gedaan.

Wat wil je veranderen?
Het is een cliché, maar het is waar voor alle dingen die je wilt veranderen: weet waar je naartoe wilt en ken je doel! Want alleen als je weet waar je naartoe wilt, weet je hoe je moet rijden. En dat geldt uiteraard ook voor opruimen. Beantwoord daarom voor jezelf de vraag; waarom wil ik opruimen en wat wil ik ermee bereiken? Misschien wil je die rommelkamer wel graag inrichten als logeerkamer, zodat je (op afstand wonende) moeder vaker kan komen logeren. Maar, lukt dat nu niet, omdat er geen logeerbed in die rommelkamer past. Of misschien wil je graag dat je kinderen uit zichzelf hun speelgoed en knutselspullen opruimen, omdat ze precies weten waar alles hoort en jij dan rustig eten kan koken, bijvoorbeeld.

Het begint dus allemaal met de vraag: waarom wil ik gaan opruimen en wat wil ik ermee bereiken?

Wat is je doel?
Ga eerst even zitten in de ruimte die je wilt aanpakken. Op de grond, op een stoel, maakt niet uit. Ga even lekker zitten en kijk eens goed om je heen. De kamer kan vol staan of misschien juist heel leeg. In alle gevallen gaat het er hier om, dat je om je heen kijkt en visualiseert hoe je hier gaat leven. Hoe ga je hier bewegen en werken zoals je dat zelf wilt? Vaak vinden mijn klanten het lastig om hun ruimtelijk gevoel aan te zetten in deze fase. Het kan helpen om te visualiseren hoe je hier wilt leven. Stel je in je keuken bijvoorbeeld voor waar je gaat koken. Waar ga je de vaatwasser uitladen? En wil je dat de kinderen zelf hun ontbijtbordjes kunnen pakken? Als je zo de ruimte bekijkt, zal het vanzelf duidelijk worden waar de spullen horen te staan.

Daag jezelf uit om naar je huis te kijken met frisse ogen. Alsof je er voor het eerst bent en opnieuw mag beginnen. Want, dat is eigenlijk waar je nu bent: het is aan jou om hier een nieuwe start te maken. Een start waarbij je vanaf nu alles een vaste plek geeft, passend bij jouw levensstijl en wensen. En die van je huisgenoten natuurlijk. Onderschat deze stap niet en sla hem beslist niet over. Het vraagt wat creativiteit en inlevingsvermogen, maar is ook zo leuk om te doen!

Houd je doel voor ogen
Het kan je vervolgens helpen om je doel op een A4tje te schrijven en in het zicht op te hangen. Ik moet daarbij altijd denken aan de Amerikaanse schaatser Shawni Davis. Hij had ter inspiratie van zijn doel, op de koelkast een foto hangen van Erben Wennemars. Zijn grote concurrent. En iedere keer als hij iets wilde snoepen uit de koelkast, zag hij de foto van Erben en dacht ‘zou Erben dat nu ook doen?’. Het hielp hem om scherp te zijn, maar het hielp hem vooral om zijn doel goed voor ogen te houden, ook wanneer dat wat lastiger ging. Zijn doel was dagelijks zichtbaar voor hem, op de koelkast. Dus, zoek jouw doel en zoek jouw plek in huis om dit dagelijks zichtbaar te houden.

De opdracht
Iedere module eindigen we met een opdracht. Voor nu is dit jouw opdracht:

Denk na over waarom je wilt opruimen en wat je beloning is aan het einde van het project. Is er een kamer waar je meer uit wilt halen? Is er een andere wens die je wilt bereiken door te gaan opruimen? Wat is jouw opruimdoel? Teken of schrijf voor jezelf uit wat je doel is. En bewaar het op een makkelijke plek, zodat je er af en toe op kunt terugvallen.

Zet ‘m op! En als je tussendoor vragen hebt, kun je mij altijd bereiken op een van deze nummers.

Tot ziens, bij de volgende module!

Liefs, Eva.

ps: LUISTERTIP: luister ook de eerste aflevering van de Opruimbesties waarin ik vertel over hoe je het beste een opruimproject kunt starten.