Module 8 – onderhouden

Bekijk eerst de video hierboven, eventueel kan je daarna hieronder alles nalezen. Veel plezier!

Welkom terug, bij module 8. Als je dit nu kijkt, ben je ver gekomen. Je hebt je kleding, je boeken, je papier, alle overige dingen in je huis én de sentimentele spullen uitgezocht en geordend. Alles heeft nu een vaste plek. En je hebt alleen nog de spullen bewaard die JIJ wilt houden in jouw kostbare ruimte thuis. Je hebt misschien al systemen aangebracht die ervoor zorgen dat je huis opgeruimd blijft. Omdat alle spullen een vaste plek hebben. Een thuis. Je bent nu bij de een na-laatste module. In deze module gaan we het verder hebben over hoe je het nu opgeruimd houdt. De laatste fase van de drie fases: ONDERHOUDEN.

Een systeem aanbrengen
Ieder blijvend opgeruimd huis, heeft een systeem. Een systeem dat duidelijk maakt waar spullen horen en hoe je die kunt opbergen. Alles heeft een vaste plek en de afspraken om die te onderhouden zijn voor iedereen die in dat huis woont, helder. Dan heb je een goed werkend systeem.

Een systeem bestaat daarom uit twee onderdelen:
– Als eerst HOE je de spullen hebt opgeruimd. Een bak met een label? Alle categorieën bij elkaar op 1 plank? Er is van alles mogelijk. Zolang het maar voor jou werkt.
– Het tweede waar een goed werkend systeem uit bestaat zijn AFSPRAKEN die je maakt met jezelf en je huisgenoten om het opgeruimd te houden.

Heb je inmiddels een beeld van hoe jij wilt dat er in je huis geleefd wordt? Wat belangrijk is en wat aandacht nodig heeft? Door het terugplaatsen van alle spullen op hun plek, een plek die logisch is en die past bij jouw levensstijl, creëer je jouw eigen systeem.

Een systeem dat flexibel moet zijn, omdat het leven vaak veranderd. En ook een systeem dat makkelijk is uit te uitleggen aan je huisgenoten. Zodat iedereen weet waar hun spullen in het nieuwe systeem horen. Een goed werkend systeem zorgt dat je huis opgeruimd blijft!

Opgeruimde huisgenoten
Vaak hoor ik van klanten dat zij wel heel opgeruimd zijn, maar hun partner niet. Of dat de kinderen nooit zelf opruimen en alles ‘maar achter zich aan laten slingeren’. Je kent de geluiden denk ik wel.

Heel logisch om te kijken naar de anderen in huis als het niet optimaal voelt. Tegelijkertijd, wees kritisch naar jezelf. Geef jij wel het goede voorbeeld aan ze? Leg je voldoende uit hoe het ook kan? En wat ook meeweegt; blijf je wel positief?

Allemaal dingen die belangrijk zijn in het meekrijgen van je huisgenoten in een nieuwe levensstijl samen. Want, hier draait het allemaal om:

Jullie nieuw opgeruimde huis blijft alleen opgeruimd als je het systeem respecteert en een nieuwe levensstijl aanneemt, die past bij de wensen van ALLE huisgenoten.

AFSPRAKEN MAKEN
Dus, maak afspraken met elkaar en met jezelf over hoe je het wilt aanpakken. Plan een uurtje vrij samen en ga om de tafel zitten. Maak het gezellig met lekkere hapjes en vraag aan je huisgenoten wat zij graag zouden willen veranderen en hoe zij kunnen helpen. Je zult verrast staan, hoe vroeg kinderen hier al een mening over hebben. En luister ook echt naar wat zij aandragen. Op het moment dat zij zich gehoord voelen, zal je zien dat je samen bergen kunt verzetten.

Inspiratie
Ik wil hier graag 7 afspraken noemen, die je als voorbeeld kunt nemen voor jouw huishouden. Maar, misschien zijn er wel nog meer die je kunt bedenken, gebruik deze ter inspiratie:

1. Als je iets hebt gebruikt, ruim je het zelf weer op. Als dat niet direct werkt, kun je met elkaar afspreken, dat als het er na een x-aantal dagen nog ligt, je het voortaan weggooit/weggeeft.

2. Je kamer is je eigen verantwoordelijkheid. Dus, daar mag het zo rommelig of opgeruimd zijn, als je zelf wilt. Dat wil zeggen, voor zes dagen per week! Want één keer per week, op een vaste dag, haal je alles van de grond en ruim je alles weer op, op zijn plek. Zo kan degene die de kamer schoonmaakt, goed stofzuigen en/of dweilen. Geef tijdig aan dat die dag eraan komt, jij blijft wel de aanjager van dit plan. En dat hebben huisgenoten vaak nog wel even nodig.

3. Voor het middagslaapje en voor het naar bed gaan ’s avonds, ligt al het speelgoed in de algemene ruimte weer op zijn plek. Motiveer en enthousiasmeer je kinderen om dit zelf te doen. Werk eventueel met beloningen en betrek ze bij het opruimen. Leg ze eventueel uit dat speelgoed het zelf ook heel fijn vindt om weer lekker ‘thuis’ te zijn.

4. De vaatwasser ruimen we altijd op een vast moment uit. Maak een taakverdeling wie dit doet. Denk bijvoorbeeld aan de avond, nadat hij na het avondeten gedraaid heeft. Dan kan iedereen ’s ochtends daar gelijk zijn ontbijtspullen (zelf) in zetten. Je keuken is dan aan kant als je de deur uitgaat. En zo kom je in een opgeruimde keuken thuis. Dat is echt een wereld van verschil. Maar, check hiervoor eerst met je energiemaatschappij wat het meest milieu vriendelijke moment is om dit te doen. En pas daar eventueel je planning op aan. Scheelt geld én is prettig voor je portemonnee.

5. Iedereen brengt zijn eigen bord naar de keuken, na het avondeten. Dit kunnen ze al vanaf dat ze kunnen lopen. Juist dan vinden ze het super om mee te doen met de grote mensen. En als je het erin houdt, houden ze het de rest van hun leven vol. Ook als ze op bezoek zijn.

6. Geef zelf altijd het goede voorbeeld! En als dit een keertje niet lukt, leg je uit waarom en bied je je excuses aan.

7. Blijf positief, flexibel en wees geen zuurpruim. Niemand luistert graag naar een zeur. Daar krijg je je huisgenoten niet mee in beweging.

Jouw rol
Ik noemde het net al even: jij bent de aanjager van dit project. Voel je daarom, de eigenaar van dit plan. Voel je niet een slachtoffer omdat jij iedereen steeds moet aanjagen, maar accepteer dat het niet voor iedereen even natuurlijk is om het eigen gedrag onmiddellijk aan te passen. En geef aan, regelmatig, hoe fijn het is om het allemaal zo heerlijk opgeruimd te hebben.

Opruimen moet je leren. En dat werkt alleen als iemand zich verantwoordelijk voelt voor die leergang. En dat kun jij zijn. Zie jezelf als een mentor en begeleid je huisgenoten om bewuster te worden en zich verantwoordelijk te gaan voelen voor hun gedeelte van het werk. Je hoeft het zeker niet alleen te doen, maar iemand moet zich wel verantwoordelijk voelen voor het eindresultaat en de voortgang.

Tien minuten rondje
Op het moment dat alles een vaste plek heeft, is het heel makkelijk om dit systeem te onderhouden. Het enige wat je hoeft te doen, is je te houden aan de afspraken die je met elkaar hebt gemaakt en iedere dag een rondje van 10 minuten te lopen. Hoe werkt dat?

Voor je naar bed gaat, loop je door je woonkamer en verzamel je alles wat niet op zijn/haar plek ligt. Ruim dat op en ga naar bed. Als je systeem goed werkt, kost dit maximaal tien minuten per dag. Merk je na een tijdje dat je langer bezig bent met dit rondje, ga dan nog eens goed kijken waar het systeem niet werkt. Houdt iemand zich niet aan de afspraken, door een paar grote dingen te laten slingeren, door zijn speelgoed te laten liggen? Is iets toch niet zo handig gekozen, omdat bijvoorbeeld de opruimbak hoog staat en daardoor niet toegankelijk is voor het kind? Wees flexibel en pas het systeem aan, zodra de situatie verandert of wanneer dat nodig is. Je tien minuten rondje is een goede graadmeter daarvoor.

Bij mij thuis
Als laatste voorbeeld, geef ik graag een kijkje in mijn eigen leven. Mijn tien minuten rondje, pas ik toe na het avondeten. De kinderen stuur ik dan alvast naar boven voor pyjama’s en tandenpoetsen. Ondertussen ruim ik de keuken op en loop een rondje door de woonkamer.

Alles wat de kinderen in de woonkamer of elders zijn vergeten, leg ik bij elkaar in de gang. Ik laat ze dat zelf ophalen en opruimen. Tegen de tijd dat alle kinderen op bed liggen en ik weer naar beneden kom, is de woonkamer klaar voor mijn eigen avond. Alles is dan weer op zijn plek en ik kan rustig doen wat ik die avond wil doen, zonder in op een dierbare knuffel te gaan zitten. Heerlijk en rustig!

Mensen vragen vaak of het bij mij thuis altijd opgeruimd is. Ik moet altijd een beetje lachen om die vraag, want dat is het dus niet! Ik woon hier ook met drie kids, een man en een grote hond. Dus, vaak genoeg zijn de slaapkamers gezellig vol en chaotisch, ligt de eetkamer vol met tekenspullen en ligt mijn eigen bureau vol met dingen waar ik nog iets mee wil doen die week.

Maar….en daar komt het grote verschil met een gemiddeld ander huis: ik kan binnen 10 minuten alles opgeruimd hebben, omdat alles een vaste plek heeft. En aan het einde van de dag is het ook weer allemaal opgeruimd, omdat het systeem werkt. En dat kan jij dus ook organiseren. Stap voor stap!

DE OPDRACHT
Iedere module eindigen we met een opdracht. Voor nu is dit jouw opdracht:

  1. Wat voor afspraken kan jij thuis maken om het opgeruimd te houden? Schrijf ze op en beleg een familiebijeenkomst. Bespreek je punten en vraag hen ook om mee te denken in oplossingen. Je zult verbaasd zijn over hun medewerking.
  2. Probeer ook voor het eerst een tien minuten rondje uit aan het einde van de dag. Als je merkt dat je meer dan 10 minuten nodig hebt om alles weer op zijn plek terug te leggen, dan klopt er iets niet in het systeem. Pas het aan zodat het wel werkt en probeer het de volgende dag weer.

Zet ‘m op en als je tussendoor vragen hebt, kun je mij altijd bereiken op een van deze nummers.

Tot ziens, bij de volgende module!

Liefs, Eva.

ps: LUISTERTIP – in deze aflevering van de Opruimbesties Podcast geef ik tips en inzichten over het omgaan met partners en opruimen.