Selecteer een pagina

Wat een heerlijk gevoel altijd na de vakantie: iedereen gaat weer de deur uit! Kids gaan naar school. Man weer aan het werk. Zelfs Hond is weer naar de uitlaatservice af en toe. Er is weer stilte in huis. Heerlijk. Maar, bij deze omschakeling hoort ook een nieuwe periode van agenda’s die vol vliegen, sportclubjes, schoolroosters en heb je de gymschoenen van vorig schooljaar al vervangen? Kortom; het wordt weer drukker. Hoe zorg je er nou voor dat je deze overgangsfase zo overzichtelijk mogelijk houdt voor jezelf? Dan heb ik 6 handige tips voor je!

1. Rugzakken

Tackle die (school)rugzakken gelijk als ze binnenkomen: laat ze zelf alles eruit halen en op hun plek zetten. Heel goed voor hun zelfstandigheid (en jouw ruimte). Lunchtrommels in de vaatwasser (of daar vlakbij), papieren eruit, gymkleding in de was en rugzakken weer op hun vaste plek aan de haak (of andere vaste plek die je hebt besloten samen). De papieren die eruit komen, kan je verdelen in de volgende categorieën: 1) actie, 2) creaties of 3) huiswerk . Papieren met actie-punten, kan je gelijk afhandelen en als dat niet lukt, leg je ze op een plek bij je andere actiepunten voor die week. Papieren met creaties kun je of een mooie plek geven in je huis (lang leve de koelkast) en soms vind een kind het ook okay als je het gelijk weggooit. Dit laatste verschilt volledig per kind. Ik leg de creaties die niet geëtaleerd worden op een aparte plek uit het zicht en als die mand vol is (meestal na 2 maanden) leeg ik hem zelf zonder de kids en besluit wat ik weg wil doen of toch wil houden als herinnering. Punt 3 kom ik bij het volgende stukje op terug. Maar, het belangrijkste is dat je een keuze maakt als ze de rugzak uitpakken en laat het niet op de bar/aanrecht/tafel/trap liggen zonder een keuze te maken. Want, zo ontstaan die mooie stapeltjes papier.

Ieders rugzak aan een eigen haak.

Ieders rugzak aan een eigen haak.

2. Huiswerkstations

Maak een huiswerkstation in de woonkamer. Een plek waar de kinderen hun huiswerk kunnen parkeren tot ze ermee aan de slag moeten. Wij hebben in de woonkamer de IKEA Raskög roltafel in het donker grijs. Heel subtiel in een hoekje. Maar, je kunt hem wel naast de tafel rollen als ze hem daar nodig hebben. En, ideaal voor onze drie kinderen. Ieder kind heeft zijn eigen niveau om zijn huiswerk in te bewaren. En als je minder niveaus nodig hebt, kan je een van de niveaus afdekken met een bamboo plank en mooi gebruiken om snoeren e.d. uit het zicht te bewaren.

3. Alle creaties een vaste plek

Ik noemde het al in het beging; de creaties een plek geven is belangrijk. Niet alleen voor je kind, maar ook voor jezelf, zodat je niet overloopt in tekeningen, knutsels en andere creaties. Ik schreef er eerder een blog over, want het is een onderwerp waar veel van mijn klanten mee te maken hebben. Belangrijkste is dat je het clustert, dus kies 1 of max 2 plekken in huis waar het in de etalage mag staan. De koelkast is natuurlijk een favoriet, maar denk ook eens aan een deur in de gang of de wc wanden. Zorg er in ieder geval voor dat het niet door het huis gaat zwerven of op een van de stapeltjes verdwijnt.

Knutsels opruimen

Samen de knutsels doornemen. Wat mag er weg en wat willen we bewaren? In de grote witte bak bewaren we alle knutsels totdat de bak vol zit, dan nemen we alles door.

4. Wekelijkse check-up

Deze is vooral voor de ouders heel belangrijk: ga 1 keer per week samen zitten om de week door te nemen. Niets zo vervelends als op een drukke dag overvallen te worden door verrassingen in je agenda. Als je een vast moment in de week samen gaat zitten om de aankomende week te bespreken, voorkom je verrassingen. Wanneer en wie laat de hond uit, wie haalt de kids van school op dinsdag, deze week komt de glazenwasser, wie kan thuis wachten tot hij klaar is etc…. Zeker in een gezin zijn er zoveel regel-dingen die je vooruit kunt plannen, dat maakt het voor iedereen makkelijker om de week relaxed door te komen. Mijn man en ik doen dit op zondagavond. We maken een lekker drankje, doen alle afleiding uit of weg en nemen de week, dag voor dag door via onze gezamenlijke Google kalender. Super handig, want met kleurcodes kun je precies aangeven tot welke categorie iets behoort. Mijn man hoeft niet te weten dat ik om 10:00 uur bij de kapper een afspraak heb, maar als ik om 19:00 uur afspraak heb, heeft de afspraak een familie tag. Zo kan hij het ook zien. En kunnen we er allebei rekening mee houden.

5. Prep = alles

Deze is heel bekend, maar toch nog even het noemen waard: zet het eten vooraf klaar. Dit geldt voor de lunch, die kan je de avond van te voren al klaar zetten. Maar, het geld ook voor het avondeten. Je kunt op een avond het dubbele aantal koken en de helft invriezen bijvoorbeeld. Of als je een drukke avondspits verwacht, kan je in de middag alvast de ovenschotel klaarmaken. Ik plan alle maaltijden altijd 1x per week in en koop ze dan ook 1x per week in via de Albert Heijn. Ik hou dan rekening met de avonden dat we meer tijd hebben om te koken en minder. Dit ben ik gaan doen omdat het mij meer rust gaf en ik kan altijd de avonden onderling wisselen als ik toch meer trek heb ik in vis dan stamppot. Maar, het helpt ook tegen ongezonde keuzes maken. Ik zou zeker 9 van de 10 keer voor ‘halen’ kiezen als we geen eten klaar hebben rond etenstijd. En dat voorkom je op deze manier. Maak het jezelf dus makkelijk en investeer in het plannen van je maaltijden en soms vooruit koken.

6. Zet je team in

Deze is denk ik het allerbelangrijkste: zet je team in! En daarmee bedoel ik het hele gezin. Tuurlijk hoef je een peuter niet te vragen de vaatwasser uit te ruimen, maar die kan prima zelf zijn speelgoed terugleggen in de juiste bak. Met een beetje begeleiding. En je puber hoeft echt niet de weekboodschappen te doen, maar hij/zij kan wel heel goed de groenbak terugzetten in de tuin als die geleegd is. Kortom; zet je gezin in om ook echt mee te draaien in het huishouden. Dit is niet iets wat je in je eentje hoeft te doen of alleen met je man samen. Voordeel is dat je een extra paar handen hebt, maar je leert je kinderen ook dat ze verantwoordelijkheid hebben. Je maakt ze daarmee echt klaar voor een zelfstandige toekomst. Het begint met kleine dingen als je bord in de keuken zetten als je klaar bent met eten en je jas zelf aan de kapstok hangen als je thuis komt. En zo schroef je dat steeds meer op. Hoe ouder, hoe groter de klus. Zet je team in, dan doe je het echt samen!

Heel veel succes deze weken en wees gerust….nog maar vier weken tot de Herfstvakantie en dan begint het allemaal weer opnieuw:-)!.

Zet ‘m op en have fun doing so, Ciao, Eva.