De laatste jaren lees ik veel over opruimhacks, jij waarschijnlijk ook. Simpele en snelle manieren om tot een opgeruimd huis te komen. Wie wil dat niet? Maar, de meeste van die hacks leunen op heerlijk ouderwetse opruimrituelen die al generaties terug gaan.
Laatst viel mijn oog op een artikel van een Amerikaanse organizer die een pleidooi deed voor ouderwetse huishoud rituelen. En ik moet zeggen; ik vond het zo verhelderend, want veel van die hacks vinden hun oorsprong in die rituelen. Daarom licht ik er hier een paar voor je uit. Rituelen die je vandaag al gelijk kunt starten en heel goed helpen om wat overzicht te krijgen in de chaos van het moderne leven.
Toen ik dat artikel las, heb ik gelijk mijn schoonmoeder gebeld: Gitta Kolk. Zij is opgeleid tot fulltime huisvrouw. Een geweldig voorbeeld en bron van inspiratie over hoe je een huishouden kunt runnen, waar iedereen (nog altijd) graag op bezoek komt. Ik vroeg haar hoe zei dat vroeger organiseerde en gebruikte het als inspiratie voor onderstaande rituelen voor meer structuur, overzicht en rust thuis:
Opruimhack/ ritueel 1 – Het menu staat vast
Vroeger aten mensen op vaste dagen, vaste dingen. Mensen kookten ook meer in de seizoenen. Dus, asperges tijd betekent iedere zaterdag asperges. Maandag was pasta dag, woensdag gehakt dag, vrijdag vis dag etc…Niet alleen was het voor iedereen duidelijk op welke dagen er wat gegeten werd, het maakte het inkopen en koken ook voor overzichtelijker. Wij hebben dit thuis ondertussen ook overgenomen (met onze eigen invulling) en de kliekjesdag op vrijdag toegevoegd. Als ik daarvan afwijk, krijg ik altijd opmerkingen van de kids!
Opruimhack/ ritueel 2 – focusdagen
Iedere week zijn het dezelfde klussen die langskomen. Rekeningen betalen, bedden verschonen, boodschappen doen, wasgoed schoon in de kast krijgen en uiteraard schoonmaken. Door al deze klusjes op vaste dagen te doen, kun je daar rekening mee houden. Zo’n ritme creëert voorspelbaarheid en verminderde beslissingsmoeheid. Zo doe ik zelf bijvoorbeeld het wasgoed altijd op zondag. Wordt het huis op dinsdag schoongemaakt en doe ik iedere woensdag boodschappen op de markt en online.
Opruimhack/ ritueel 3 – Seizoens schoonmaak
Gitta vertelde over de grote voorjaarsschoonmaak. En dat ze nog steeds ieder voorjaar het hele huis doorgaat. Haar moeder noemde vroeger Pasen als het moment dat alles paasbest moest zijn. Een natuurlijk moment om je huis aan te pakken, omdat het nieuwe zonlicht alles blootlegt. Maar, dat kunnen we nu ook door vertalen naar de seizoenen: ieder half jaar je kledingkast uitzoeken. Wat mag er weg en wat mag er blijven. Ieder half jaar je keukenkastjes leeghalen en wegdoen wat over datum is, etc.
Opruimhack/ ritueel 4 – de avond reset
Het klinkt natuurlijk heel modern; de avond reset. Maar, het is iets wat we al generaties doen. Je voorbereiden op de dag die gaat komen. Je kleding klaarleggen, de werktas klaarzetten, de woonkamer opruimen, de vaat afwassen. Het is een fijne manier om de dag af te sluiten en het maakt de ochtenden makkelijker. Probeer het ook eens; wat heb jij nodig om de dag af te sluiten en de nieuwe dag goed te starten? En plan daar 30 minuten voor in, na het avondeten.
Opruimhack/ ritueel 5 – het Commandcenter
Eigenlijk alles wat we nu in onze phones organiseren, moest vroeg fysiek georganiseerd worden. Brieven van school die je moest lezen, boodschappenlijstjes, kalenders etc…In Amerika organiseerden ze dat dan in een Commancenter. Het traditionele Commandcenter bestaat niet meer. Maar, de stroom aan informatie is er nog steeds. Ik heb een lade ingericht die deze functie heeft. Daarin bewaar ik de belangrijke documenten, tape, pennen, actielijstjes etc…Ik heb hem ook het Commandcenter genoemd, omdat ik het zo’n heerlijke naam vind. Want, het is tenslotte de plek waar vandaan wij ons hele huishouden runnen. Dus, kijk eens hoe jij dit onderdeel van je huishouden hebt georganiseerd en overweeg je eigen Commandcenter te maken. Je vind genoeg inspiratie op Pinterest!
Het is zo verfrissend om te merken hoeveel brein-ruimte je overhoudt als dit soort duidelijke rituelen vastgelegd zijn. Je hoeft er simpelweg niet iedere week iets van te vinden. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Zo efficiënt!
Wel een disclaimer: als je het te lang op deze manier doet, kan het als een verplichting voelen. Geef jezelf soms de ruimte om het om te gooien en dat gevoel van spijbelen te vangen. Dat is helemaal lekker!
Geen tijd om zelf op te ruimen?
Wil je graag hulp bij het opruimen van je huis of heb je geen tijd om het zelf te doen? Geen probleem! Er bestaat iets als Luxery Organizing, dan hoef je het zelf niet te doen, maar kom ik met mijn team het voor je doen. Ik help je graag! Hier lees je er meer over.
Veel plezier en maak er een mooie dag van!
Liefs, Eva.