Een huis dat opgeruimd is én blijft, gaat altijd eerst door drie fases heen. Deze drie fases brengen je van chaos naar overzicht. Ik heb het ontwikkeld als mijn eigen methode: de 3-O’s-Methode. Het is de basis van opruimen. Hieronder lees je hoe het werkt!
Opruimen
Veel mensen starten hier. Super goed natuurlijk, want opruimen is ook het startpunt. Je gaat door al je spullen heen en maakt continue keuzes over wat wel in jouw huis/levensstijl hoort en wat niet. De spullen waar je afscheid van neemt, kun je doneren of weggooien. En dan houd je alleen nog de spullen over die je een Spark Joy gevoel geeft. Klinkt simpel toch? Is het niet altijd, gelukkig ben je hier op een plek waar je heel veel tips kunt vinden over hoe je dit kunt aanpakken. Zoals een stappenplan!
Organiseren
Hier begint het echt leuk te worden! Denk aan labels, mooie manden en functionele dozen. Merken als The Home Edit en winkels als de IKEA en The Container Store mogen nu ook weer in the picture komen. Tot dit punt heb je nog GEEN inkopen gedaan. Maar, nu mag je er voorzichtig naar gaan kijken.
Want, we gaan alle spullen die je hebt, categoriseren en terugplaatsen op een manier dat ze in diezelfde categorie blijven. Denk bij knutselspullen bijvoorbeeld aan de volgende categorieën: stiften, gekleurd papier, wit papier, scharen, lijm en plakband. Voor iedere categorie heb je een aparte opberger nodig, een bak, lade of doos. En bij elkaar bewaar je deze spullen op 1 plek, een plank, een kast of een lade. En zo kijk je naar alle ruimtes in je huis: hoe leef ik hier en wat wil ik in deze ruimte doen. En daar organiseer je alles omheen.
Nog een voorbeeldje: mijn man en ik willen niet continue op onze phones zitten, maar willen hem wel horen als we gebeld worden. Dus, hebben we een oplaadstation voor de phones in ons kantoor. Dat ligt naast de keuken, dus heel centraal. Maar, we hoeven ze niet de hele tijd te zien. Als we daar werken, hebben we ze uiteraard veel nodig, dus handig. Maar, als ik in de woonkamer ben, niet altijd. Voor ons is het dus belangrijk dat het oplaadstation in het kantoor staat. Denk na waar jij je phone wilt bewaren en pas daar jouw organisatie op aan. Zo werkt het!
Onderhouden
En dan is alles in je huis opgeruimd en georganiseerd. Je hebt alleen nog spullen die je echt belangrijk genoeg vindt om ruimte aan te besteden en je weet precies waar alles ligt. Klinkt heerlijk, toch? Dan heb je nu nog 1 belangrijke stap te nemen: het onderhouden. Dit is iets wat je iedere dag doet, je hele leven lang. Maar, omdat het nu praktisch georganiseerd is, hoeft dit niet veel extra energie te kosten. Je hebt tenslotte een vaste plek voor je sleutels nu, maar dat betekent ook dat je ze wel DAAR moet ophangen als je thuiskomt.
En aan het einde van de dag, loop je een rondje door je woonkamer om alle magneetplekken met spullen op te ruimen. Alles weer terug naar hun plek en alles weer aan kant. Als je aan het einde van de dag merkt, dat dit rondje langer dan 10 minuten duurt, is het tijd om nog eens goed naar je Organisatie te kijken. Want, dan zit er ergens een kink in de kabel. Zo simpel is het, echt waar!
En als je nog wat meer hulp nodig hebt, weet je dat je mij altijd kunt benaderen voor hulp. Succes!
Zet ‘m op en veel plezier
Liefs, Eva.