Als je meer orde in je huis wilt, is opruimen een goede aanpak. Van chaos naar rust. Wie wil dat nou niet? Maar, laten we eerst eens naar dat gevoel van chaos kijken. Want, hoe komt het dat die spullen je een gevoel van chaos geven? Alle spullen in je huis vragen verzorging op een bepaalde manier. En dat voel je. Dus, ook al doe je alles netjes in bakken in een kast, jij weet dat het daar een chaos is. Jij weet dat je geen idee hebt wat er in die bakken zit. Dat geeft onrust of chaos. Als je meer rust in je hoofd wilt, is opruimen daarom een heel goede aanpak. Zo creëer je meer orde en overzicht thuis. Wil je ook meer orde in je huis? Hieronder leg ik je uit, hoe ik je daarbij kan helpen.
De fases van opruimen
Een belangrijke eerste stap is om te weten welke fase van opruimen je lastig vind. Dat is voor iedereen anders. En als je weet welke fase je lastig vindt, weet je ook wat je moet doen om dat te verbeteren. Dit is altijd een favoriet op netwerkborrels. Ik leg mijn gesprekspartner uit welke fases er zijn en de reacties stromen binnen. Iedereen herkent zichzelf wel in een van deze fases. Of hun partner. Het mooie is dat voor iedere fase een andere oplossing is. Dit zijn de fases:
FASE 1 – Opruimen: in deze fase maak je keuzes over wat er mag blijven en wat er weg mag. Dit is de fase van ruimte maken en kiezen waar jij blij van wordt. Als je het lastig vind om afscheid te nemen van spullen of je wilt spullen wel doneren, maar alleen als het naar een goed doel gaat bijvoorbeeld, is het handig om deze aflevering van de Opruimbesties eens te luisteren. Want, zo kun je echt ruimte maken.
FASE 2 – Organiseren: in deze fase weet je precies wat je wilt houden en kun je gaan nadenken over hoe je dat het beste kunt organiseren voor jouw huishouden. Totdat deze fase begint, kopen we nog geen meubels of opbergers. Want, misschien heb je die wel helemaal niet nodig. Als je het lastig vind om structuren aan te brengen in je huishouden, is het handig om hulp in te schakelen van een professional. Hieronder lees je welke opties er zijn. Dan is die moeilijke kamer binnen 1 dag helemaal op orde en hoef je zelf niet eens aan de slag.
FASE 3 – Onderhouden: in deze fase is alles in je huis uitgezocht en aangeraakt. Alles heeft een vaste plek en je weet precies wat je hebt. Nu is het tijd om afspraken te maken met jezelf; hoe zorg ik dat het opgeruimd blijft? Dit kun je goed aanpakken door afspraken met je huisgenoten te maken, hoe willen we hier samen leven? Ga er eens lekker voor zitten met een borrelplankje en laat iedereen vertellen wat zij graag zouden willen. En maak dan samen afspraken als ‘we leggen dingen terug als we er klaar mee zijn’ of ‘na het eten brengt iedereen zijn eigen bordje naar de keuken’ of ‘we hangen onze jassen aan de kapstok’.
Als je weet in welke fase je zit en waar je hulp bij nodig hebt, is het nu wellicht handig om te lezen hoe ik je kan helpen. Ik leg graag drie opties aan je voor:
optie 1 – Je wilt zelf (leren) opruimen
Je weet niet waar je moet beginnen of hoe je het moet aanpakken om van chaos naar rust te gaan. Je hebt het al vaker gedaan, maar iedere keer wordt het weer een chaos. Hoe handig zou het zijn als je een plan van aanpak kreeg en hele goede opruimtips. Gelukkig vind je dat allemaal in de DIY opruimcursus Een opgeruimd huis. Check hier hoe het werkt!
optie 2 – Je wilt hulp bij opruimen
Deze optie werkt heel goed voor als je fase 2 lastig vind, het organiseren van je huishouden. Je bent zelf al best opgeruimd, maar wilt professioneel advies over hoe je het efficiënter kan organiseren thuis. Meer orde en minder chaos. Dan is dit perfect voor jou! We lopen door je huis en nemen al je wensen door voor een opgeruimd huis. We bespreken mogelijkheden en tips. Na afloop krijg je per mail een persoonlijk plan van aanpak per mail met een concreet boodschappenlijstje. Wat je vervolgens zelf helemaal kan uitvoeren, wanneer jou dat uitkomt. Check hier hoe het Opruimadvies aan huis werkt.
optie 3 – Je wilt het uitbesteden en toch orde in je huis creëren
Je wilt wel graag een opgeruimd huis en meer orde in huis, maar je hebt er echt de tijd niet voor. Dat is helemaal okay, want ook hier heb ik een oplossing voor: luxery organizing. Dan kom ik met mijn team bij je langs en trekken we je hele huis recht en strak. Alles krijgt een vaste plek en alles is zo georganiseerd dat het opgeruimd blijft. Tussendoor plannen we een moment in voor jou om de spullen te checken die weg mogen, zodat je alleen de spullen houdt, die je echt wilt houden. Klinkt als muziek in je oren he! Check dan snel hier hoe het werkt.
Zullen we kennismaken?
En wil je eerst wat meer weten over wie ik ben en hoe ik werk? Check dan mijn Insta account voor opruimtips, de podcast de Opruimbesties om te horen hoe ik opruimen aanpak of meld je aan voor de nieuwsbrief die ik 6x per jaar verstuur met alle tips en tricks!
Tot ziens! Liefs, Eva