Selecteer een pagina

Ieder huis kan opgeruimd zijn. Soms is het nodig om daarvoor eerste een grote opruiming te doen. Maar, als je huis eenmaal een systeem heeft en alles heeft een vaste plek, is het ook iedere dag weer snel opgeruimd. Want, dat is hoe een opgeruimd huis werkt: alles heeft een vaste plek en alles gaat ook weer terug naar die vaste plek.

Het leek me leuk om met jullie zeven dingen te delen, die ik iedere dag doe, met mijn man en drie kids. Zeven dingen die ervoor zorgen dat ons huis opgeruimd blijft. Zeven gewoontes die we onszelf hebben aangeleerd, die jij ook kunt toepassen. Je kunt er morgen al mee beginnen. Daar gaan we:

1. Maak iedere dag je bed op

Het klinkt heel simpel, maar het is zo’n goed begin van je dag: maak je bed op in de ochtend. Ik doe het altijd als ik mezelf aankleed. Dan poets ik mijn tanden. Kam ik mijn haar. Doe ik de shutters open en maak ik het bed op. De volgorde varieert uiteraard wel eens:-). Het heerlijke eraan is, dat als ik daarna mijn kamer binnenkom, het heerlijk rustig oogt. Of het nou midden in de dag is of als ik ‘s avonds uitgeput naar mijn bed kruipt. Mijn bed wacht heerlijk schoon en opgeruimd op mij. De nacht voelt ook anders aan, als je in een opgeruimd bed stapt. Probeer het maar eens, het is echt een wereld van verschil. Maar, als je nog niet overtuigd bent, check dan deze Commencement toespraak even van Admiraal McRaven.

Leuke bijkomstigheid: als je het goede voorbeeld geeft, volgen je kinderen vanzelf. Afgelopen week kwam ik mijn slaapkamer binnen en had mijn oudste dochter van 8 ons bed opgemaakt. Nadat ze die van haarzelf al had opgemaakt. Dat is toch geweldig! Goed voorbeeld, doet volgen. 

2. Binnenkomende post gelijk verwerken

Alle post die binnenkomt verwerken wij gelijk. Soms zijn het tekeningen die uit de schoolrugzakken komen en soms zijn het die blauwe enveloppen die in de brievenbus komen. Maar, denk ook aan de dagelijkse krant (we hebben er twee per dag), folders in de brievenbus of lieve kaarten van vrienden. Bij alles wat ons huis binnenkomt, maken we gelijk een keuze: waar moet het heen en wat moet er mee gebeuren. En we gooien het verpakkingsmateriaal gelijk weg (envelop/folie/plastic). De inhoud gaat naar de juiste plek. En er is weer rust.

3. Plan je maaltijden 1 keer per week

Iedere woensdag, plan ik al mijn avondmaaltijden in voor de aankomende week. De boodschappen bestel ik die dag bij de AH online en ze worden dan vrijdag bezorgd. Zo weet ik iedere dag wat we eten en heb ik alle boodschappen op tijd in huis. Woensdag ga ik ook naar de markt voor verse groenten en fruit, dus zo heb ik halverwege de week een vangnet, voor als ik iets vergeten ben. En als ik een avond iets anders wil eten, gooien we het gewoon om met een andere maaltijd die week. En één dag in de week laat ik sowieso leeg, voor freestylen. Soms hebben we nog kliekjes over en soms laten we dan iets lekkers bezorgen. Dit geeft overzicht en het scheelt iedere dag weer energie om uit te zoeken wat we moeten koken en het bespaart ons kostbare tijd om dagelijks naar de supermarkt te moeten.

4. Gebruik je vaatwasser op het juiste moment

Onze vaatwasser zetten we meestal aan na het ontbijt. Dan kunnen we makkelijk alle ontbijtspullen erbij zetten en is het aanrecht gelijk leeg en opgeruimd. Tegen de tijd dat het avondeten gekookt moet worden, ruimen we hem weer uit en kunnen we de meeste dingen gelijk op tafel leggen die we weer nodig hebben. En na het avondeten ruimen we hem uiteraard weer in, maar zetten hem dus meestal niet aan. Dat bewaren we voor het volgend eetmoment; na het ontbijt. Ontdek wat voor jou een handig moment is, zodat je vaatwasser er altijd is, als jij hem nodig hebt.

5. Ruim op voor je een nieuwe taak begint

Dit is misschien een inkoper; maar iedereen ruimt zijn spullen op als hij ergens mee klaar is. Uiteraard moet ik de jongste van 5 daar vaker aan helpen herinneren dan mijn middelste van 8 jaar. Maar, de basisgedachte is wel, dat iedereen zelf zijn spullen opruimt, voordat hij/zij weer aan een andere taak begint. En anders aan het einde van de dag. Uitzondering maken we voor hun slaapkamers, daar mogen ze lekker ravotten zoveel ze willen. Op maandagavond moeten ze hem wel helemaal opruimen, zodat de schoonmaker dinsdag goed kan stofzuigen en oppervlaktes kan afnemen.

6. Een opgeruimde bank

Aan het einde van de dag, ruim ik ook de bank even op: kussens schud ik op en zet ik netjes neer. De dekentjes terug op hun plek, netjes opgevouwen en de afstandsbedieningen terug in de lade. Zo ziet het er weer uitnodigend uit als we ‘s ochtends beneden komen.

7. Tien-minuten rondje

Voordat ik naar bed ga, reset ik het huis als het ware. Ik zorg dat het huis er weer uitziet, zoals die ochtend toen ik beneden kwam. Dus, de oppervlaktes zijn leeg, kleding is weg van de grond/stoel/bed en spullen liggen weer terug op hun plek. De ene keer duurt dat rondje iets langer dan de andere keer. Maar, in de kern trek ik er max 10 minuten voor uit. Als het een paar dagen achter elkaar langer duurt dan dat, klopt er iets niet in het systeem Dan ga ik op zoek naar de kink in de kabel. En pak die aan met een structurele oplossing. Zodat mijn rondje niet langer duurt dan 10 min in de avond.

Tot zover, ik hoop dat je er inspiratie in vind en ben benieuwd of jij nog aanvullende tips hebt, die je iedere dag doet om jouw huis opgeruimd te houden.

Zet ‘m op en have fun doing so!

Ciao, Eva

 

 

Tips en nieuwtjes?

Wil je op de hoogte blijven van alle nieuwtjes van Organized by Eva? Laat je e-mailadres achter en dan ontvang je de twee-maandelijkse nieuwsbrief in je inbox!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.