Hier lees je alles over opgeruimd verhuizen in g stappen!

Is het binnenkort (eindelijk) zo ver? Ga jij verhuizen naar je nieuwe thuis? Hoe sta je erin? Nerveus? Gespannen? Of heb je zin om je handen uit de mouwen te steken en aan de slag te gaan? Wat je gesteldheid ook is, plannen moet je sowieso. Want, om een soepele overgang te maken naar je nieuwe plek, moet je goed georganiseerd te werk gaan. En als je dat nog niet zo goed kan….moet je deze blog even lezen. In 8 stappen op weg naar een soepele verhuizing. Here we go!

Stap 1 – begin op tijd

Het is natuurlijk een cliché, maar nog steeds waar. Begin op tijd (3 maanden voor de verhuisdatum) met het overzien wat er moet gebeuren en wanneer je dat, door wie wilt laten doen. Denk daarbij aan het inhuren van verhuizers, een uitpakservice, maar ook opvang voor je huisdieren en/of kids op de verhuisdag en het tijdig doorgeven van adreswijzigingen. Maar, hier gaan we vooral concentreren op het opgeruimd inpakken van je huisraad.

Stap 2 – maak een planning

Pak een blanco a4’tje en schrijf daar onder elkaar, opvolgend, alle weeknummers op die je nog voor je hebt, zoals dit voorbeeld. Dan geef je aan, op welke dagen in die weken je beschikbaar bent om in te pakken. Zo heb je direct inzichtelijk hoeveel dagen je nog hebt om aan de slag te gaan. Wees realistisch en plan hier ook dagen in, dat je echt niet aan de slag kan. Zoals werkdagen, vakanties of andere momenten. Op de dagen dat je wel aan de slag kunt, focus je je op 1 kamer.

Stap 3 – dozen

Zorg dat je voldoende dozen in huis haalt om alles te kunnen inpakken. Een beetje huishouden heeft zo 10 verhuisdozen per kamer nodig. Dus, zorg dat je 2 maanden voor de verhuisdag in ieder geval een gedeelte daarvan in huis haalt. Dan kun je rustig aan, beginnen met het inpakken van de spullen die je niet dagelijks gebruikt.

Stap 4 – een inpaklijst

Daarnaast maak je een inpaklijst, zoals dit voorbeeld. Ook weer gewoon een A4’tje met 4 kolommen. Kolom 1 is het volgnummer dat je de doos geeft. In kolom 2 schrijf je naar welke kamer de doos gaat in het nieuwe huis. In kolom 4 schrijf je in korte woorden wat er in de doos zit. En in kolom 4 vul je de status in van de doos. Dus: ‘ingepakt’ of ‘open’ (als je er nog wat dingen bij wilt doen). Zo houdt je precies bij hoeveel dozen je al ingepakt hebt en hoeveel je er nog moet doen. En op de verhuisdag is het ook een handig hulpmiddel om eventuele hulptroepen (verhuizers, familie, vrienden) te instrueren over de hoeveelheden. Zo houd je het overzicht.

Stap 5 – duidelijke labels

Als je een doos ingepakt heb, zorg dan dat ie goed dichtgeplakt is, boven en onder. En plak er een groot sticker-label op, waar je met een stift, duidelijk leesbaar, opschrijft: naar welke kamer deze doos in het nieuwe huis moet en het volgnummer. Dit volgnummer schrijf je op je inpaklijst, zie daarvoor stap 4. Dit is een belangrijke stap, want hiermee kun je ook andere mensen je laten helpen, tijdens de verhuizing. Op de doos staat tenslotte al precies waar de doos heen moet. Easy peasy!

Stap 6 – drie maanden voor de verhuisdag

Je kunt natuurlijk niet drie maanden van te voren je keuken inpakken of de slaapkamers van je kids. Maar, wat je wel kunt doen, is drie maanden van te voren beginnen met die spullen op te ruimen die je niet meer van plan bent te gaan gebruiken voor de verhuizing. Die spullen doe je in een doos en bewaar je in de kamer zelf. Maak ook aan iedereen in huis duidelijk, dat die dozen nu dicht blijven. Anders heb je straks dubbel werk:-). Let erop dat je de dozen duidelijk labelt, zie daarvoor stap 5. En als je bij dit voor-inpakken spullen tegenkomt die je niet meer wilt bewaren, kun je daar ook gelijk afscheid van nemen. Opgeruimd staat netjes!

Stap 7 – de week voor de verhuisdag

En dan komt de verhuizing opeens best dichtbij, je hebt nog een week te gaan voordat je gaat verhuizen. Alle kamers zijn voor-ingepakt en je hebt nu nog heel veel spullen die je dagelijks gebruikt, die je graag wilt meenemen naar het nieuwe huis. Deze laatste week blokkeer je om al die laatste spullen in te pakken. Je gaat dus nu niet meer aan de slag met spullen die je al maanden niet hebt aangeraakt, die heb je bij het voor-inpakken al ingepakt. Nu moet je denken aan je dagelijkse kleding, lievelingsspeelgoed en alle spullen die aan de muur hangen of delicaat zijn.

Stap 8 – de dag voor de verhuizing

Nu leg je de kleding klaar die je de komende 3 dagen nodig hebt. Je legt je paspoorten en andere belangrijke documenten bij elkaar om in je handbagage mee te nemen. En je zorgt dat al het eten uit de keuken is verdwenen. Eten gaat vanaf nu uit weggooi-servies. En in de badkamer werk je alleen nog met de spullen die in je toilettas passen. Kortom, je verzamelt de laatste dingen die je nodig hebt. Denk ook aan de eerste dagen in je nieuwe huis en zorg dat je die spullen om je heen verzamelt. Dit kun je dan het beste in vakantiekoffers bewaren. Zo zorg je dat het overzichtelijk blijft en toegankelijk.

Stap 9 – de dag van de verhuizing

Nu ga je aan de slag met je inpaklijst van stap 4. Vandaag gaat er alleen om, om alles van plek A naar plek B te krijgen. En dat wil je graag in harmonie doen met de mensen die je om (onbetaalde) hulp hebt gevraagd. Dus, zorg voor hapjes, drankjes en steek zelf ook je handen uit de mouwen. Houdt je inpaklijst goed in de gaten, om zeker te weten dat alle dozen in de verhuiswagen komen. En markeer in het nieuwe huis, alle kamers met een duidelijk briefje op iedere deur. Daarop schrijf je de naam van die kamer, die overeen komt met de namen op je inpaklijst. Zo kan iedereen die meehelpt, direct weten welke doos, naar welke kamer moet.

Gratis inpaklijst en verhuisplanning

Wil je een eigen, schijfbare (gratis) versie ontvangen van de bovengenoemde inpaklijst en verhuisplanning? Stuur me dan een mailtje en dan stuur ik het naar je toe! En als je wilt weten of de Verhuisservice bij jou past, vertel ik je er graag alles over in een gratis intakegesprek.

En als je eerst nog wat meer inspiratie wilt opdoen, check dan onze aflevering van de Opruimbesties podcast die over verhuizen gaat. Veel plezier!

Zet ‘m op en tot ziens!

Liefs, Eva.