Waar moet je beginnen met opruimen als je niet weet wat de beste eerste stap is? Iets wat ik vaak hoor bij klanten is dat ze niet weten waar ze moeten beginnen. Want, wat is nou de eerste stap als het je overweldigd? Hoe moet je starten met opruimen? Daarvoor heb je deze drie stappen nodig:
Stap 1 – Ontdek de reden waarom je wilt opruimen
Waarom wil je opruimen? Wat wil je bereiken? Wat is je doel? Dit kan zijn dat je een lege kamer nodig hebt omdat er een baby bij komt. Of misschien ga je binnenkort verhuizen of verbouwen en heb je meer overzicht nodig. Maar, het kan ook zijn dat je nu eindelijk eens een eigen werkplek wilt, waar je niet gestoord wordt. In alle gevallen is het belangrijk dat je weet wat je wilt bereiken. Want, als je weet wat je wilt bereiken, heb je houvast voor de momenten dat het opruimen wat lastiger gaat. En dat gaat gebeuren. Want, opruimen is een proces met ups en downs. En dan is het extra belangrijk dat je voor ogen houdt waarom je dit bent gestart. Je motivatie!
Stap 2 – Maak een planning
Als je weet waarom je wilt starten met opruimen, weet je ook wat je wilt gaan opruimen. Welke ruimte of welke categorie ga je aanpakken? Is het al je kleding uitzoeken zodat je echt kunt winkelen in je eigen kledingkast? Of is het misschien de schuur, omdat je geen blauwe plekken meer wilt overhouden aan het pakken van je fiets, iedere dag?
Als je weet wat je wilt opruimen, kun je gaan kijken hoeveel tijd je daarvoor nodig hebt. In de online cursus geef ik ook een overzicht van hoe lang bepaalde ruimtes ongeveer duren. En als je weet hoeveel tijd je nodig hebt, kun je gaan plannen. Houd er rekening mee dat je in de avond geen grote plannen hebt en hou veel drinkwater bij de hand. Maak het een prioriteit in je planning en probeer het in te plannen op de momenten dat je nog vol energie zit. Dus, niet ‘s avonds na je werkdag, maar bijvoorbeeld zondagochtend van 09:00 tot 12:00 uur. Pak het serieus aan als een project dat je echt wilt aanpakken. Alsof je ervoor betaald wordt. Maak het een prioriteit!
Stap 3 – Plan hulp in
En tenslotte; heb je hulp nodig? Zo ja, van wie en in welke fase van het project? Wil je bijvoorbeeld die oude tv naar de vuilstort brengen? Dan heb je een auto nodig, iemand die die oude beeldbuis van 30 kilo voor je naar beneden kan tillen. En je moet er rekening mee houden dat de meeste vuilstorten om 16:00 uur al dichtgaan. Kortom; denk na wat je zelf kunt doen en waar je hulp bij nodig hebt. En vergeet ook niet dat je niet altijd overal zelf over kan beslissen. Misschien heb je je partner wel nodig omdat het ook zijn/haar spullen betreft. Hou er rekening mee en plan het in. Dan loop je niet tegen verrassingen aan.
Wat vind je lastig aan opruimen?
Wat tenslotte kan helpen is om eerste te begrijpen waar voor jou de opruimuitdaging zit. Check daarom eerst dit blog over mijn methode van de drie O’s. Want, als je weet welk onderdeel van opruimen je lastig vindt, kun je daar hulp voor inschakelen of extra tijd voor inplannen. Vind je het fijn als ik met je meedenk over hoe jij kunt starten? Vraag dan een Opruimadvies aan huis aan. Ik heb vanaf april weer volop beschikbaarheid om je te helpen. Dan ben je net op tijd klaar voor het voorjaar!
Ontdek hier de mogelijkheden! Tot ziens!
Liefs, Eva